torsdag 9 juni 2011

Internationell nu igen...

Thailand
Igår var det examensdag för våra thailändska masterstudenter. De är vårdlärare på flera olika högskolor hemma i Thailand, och har nu varit här i 10 månader.

De passade på att visa upp lite av deras traditionella danser. Försök böj tillbaka fingrarna så pass som hon gör med sin vänstra hand. Alla thailändskorna kunde göra så.

Kina
På vägen hem från jobbet träffade jag på en som jag känner lite grann. Han jobbar med företagskontakter med Kina. Och nu visade han runt några kineser.

Och eftersom de var i mitt bostadsområde=de gamla delarna av Västerås, har jag lite pejl på historien. Så jag började berätta lite om området för dem:
  • Att det förr var stans slumområde (är det därför vi känner oss så hemma här...).
  • Området fick inte vatten eller avlopp förrän på 60-talet.
  • Äldsta byggnaden finns där (vi stod jämte den).
  • Och så pekade jag ut brunnen som från början var en hälsobrunn, men sen när skarprättaren (bödeln) började använda den så ansågs den förgiftad.

  • Ett kul sammanträffande var att jag precis innan hade haft en engelskalektion. Dock tog vi aldrig upp vad skarprättare heter på engelska. Kanske jag borde föreslå till nästa lektion...

    Inga kommentarer: