måndag 23 februari 2009

Drömkåken



Mellan åren -99 och 2007 promenerade jag ganska ofta i ett villområde nära förra lägenheten. Det var då jag hittade mitt drömhus! Som jag har suktat efter det huset. Och nu! Nu är det till salu!

Igår var det visning och vi var givetvis där och spanade. Det var lika fint innanför väggarna. Det visade sig dessutom att de i källaren hade en riktigt lyxig spa-del (se bild) samt vinkällare. Och det fanns otroligt mycket utrymmen, till och med för en annan som gärna spar bra-att-ha-saker (vilket brukar bli många).

Det som imponerade mest på sambon var dock antalet toaletter: 5 stycken! Och vi som tycker det är höjden av lyx att ha två (som vi har nu). Men tänk fem! Man skulle förmodligen kissa på sig innan man hade bestämt sig vilken man skulle välja.

Vi pratade om villan i dag på lunchen. Sambon pratade givetvis om ovan nämnda nödutrymmen. Han funderade på om det inte fanns risk för att de kunde paja om de stod för länge utan att användas. Jag kunde dock lugna honom på den punkten genom att påpeka att det var ju bara två/våning förutom källaren (där spat, tvättstugan, vinkällaren garaget/verkstaden fanns) som ”bara” hade en. Och förmodligen kommer vi att vara på samma våning och kan då fortsätta med att ta varsinn.

Efter detta tillfredställande besked började vi direkt räkna på vad det skulle kosta att bo i min drömkåk (blev faktiskt förvånad över att sambon föreslog detta då priset är satt till 5,1 mille). Om man använde mäklarens räknekalkyl så blev det drygt 12 000/månad. Men om räntan gick upp 2% så var vi uppe i 18 000. Och detta var utan amortering.

Nää, vi ska inte köpa huset. Fast det känns tungt nu när det för ovanlighetens skull är ute till försäljning. Men om vi skaffar huset blir det svårt att ha sommarstuga. Och dessutom såg det ut som att man snart behöver byta värmepannan (eller vad det nu heter) och de andra spekulanterna pratade om att fönstrena inte var i bra skick. Och med alla våtutrymmen – tänk om ett rör pajar. Så egentligen är det ett skithus. Fast å andra sidan hade det finast spat jag har sett (med kylskåp), en öppen spis och en kakelugen, en murad vägg i köket (sånt smälter jag för), ett lusthus, 5 toaletter…(som var riktigt charmiga).
Som sagt, ett riktigt skithus… (se http://w4.objektdata.se/pregen/292/OBJ21378_953898292/wp.htm)
P.S. Grattis Syrran på 40-årsdagen!

Inga kommentarer: