fredag 25 mars 2011

Intressant försäljningsknep

Blev uppringd av ett företag som ville sälja en tjänst till mig. Tjänsten lät väldigt vettig i och för sig. Det var sättet som de använde för att sälja som var skumt. Eller snarare obehagligt.

Hon berättade hur bra tjänsten var, hur väl jag behövde den (vilket jag i och för sig gör) & hur mycket pengar jag skulle tjäna på att börja med den. Det handlade om att låta ett företag med fondanalytiker analysera aktiemarknaden och sedan sälja och köpa aktier för min ppm-fond. Och eftersom jag inte är aktiv och byter fonder & inte håller koll på alla 800 som finns att välja mellan skulle jag självfallet anlita dem. Så långt lät det ju bra.

Sen ville hon kontrollera min stavning på min mejladress så att jag kunde komma igång med tjänsten.
Öh, va?
- Menar du den tjänsten som jag inte har accepterat ännu att börja med?
- Men vaddå, kontrar hon, ska du inte ha den? Vilket hon säger i en ton som att jag är mindre vetande.
- Vill du inte tjäna pengar, undrar hon väldigt förvånat. Och nu börjar hon bli nästan aggressiv
- Jag vill fundera på saken, säger jag.
- Men du har ju funderat i 11 år utan att ha gjort något. Vaddå, ska du bli fondmäklare själv?

Jag kände mig rätt så olustig av samtalet. Jag upplevde det faktiskt som lite hotfullt på slutet.
Min positiva energi bara rann ut, när jag skulle försvara mig mot henne. Jag som var på så himlans bra humör i dag, efter att ha haft en väldigt jobbig vecka.
SUCK!

6 kommentarer:

CAMIE sa...

SV: Ledsen för att jag är så seg på att svara! ;P Ja, Gunnar har faktiskt fyllt år men det är väl mer jag som vill ha nya grejer till honom ;D Hittade faktiskt en flytväst till honom för bara 49kr i förra veckan! Lite skillnad mot de jag hittade på lechien.se som kostade 255kr :D Det är ju så kul att köpa saker till honom, om det så bara är en liten godisbit eller leksak ^^, Jag älskade också skålarna! Så svårt att hitta små skålar som det inte är fiskar eller står katt på xD

Visst är det härligt nu när våren börjar komma? ^^, Hoppas du får en trevlig helg :)

Kattfamiljen sa...

Ehhhhummm denna "damen" kanske borde byta taktik.
Låter faktiskt obehagligt och jag har en känsla av att detta företaget kanske inte är så intressant längre?
Mig ringer det företag som vill att jag skall använda mig just av DERAS annonstjänster till webbshopen och en del sysslar verkligen med telefonterror. Ringer på min privata mobil i tid och otid. Jag hade då redan tackat nej då jag inte kan slänga ut vilka summor som helst eftersom vi fortf är nystartade men 1-2 månader senare började samma företag ringa mig i princip varje dag och jag svarar inte men jag ser ju att de är de som ringt. Tror dom att jag kommer vara mer intresserad när jag ser hur ofta dom ringer. Lite stalker varning sådär.
Hihi ett annat litet minne jag har ang telefonförsäljare. För någon vecka sedan ringde en kvinna till sambons mobil och ville sälja på honom ljudböcker tror jag det var och hon pladdrade på och sambon försökte flera gånger säga snällt och artigt att han var inte intresserad men hon bara fortsätter och frågar i nästan lite irriterad ton varför han inte är intresserad och han försöker återigen säga att han inte är intresserad men hon ger sig inte. Sambons mobil har ganska högt ljud så jag hörde vad försäljaren sa så tillslut brister det för mig när han bara försöker tacka nej artigt och hon låter irriterad pgr av det så jag råkar gorma ut "Men kärring fattar du inte, HAN ÄR INTE INTRESSERAD" sambon skämdes givetvis lite för att jag råkade säga så så han la på luren men efteråt har vi skrattat gott åt det ;-)

Modekatt sa...

Fyfan säger jag bara!
Gud vad jag blir arg på såna!Jag svara helt enkelt inte på okända tel nr.!

Karin sa...

Nä, jag brukar inte heller svara. Men jag var på piggt humör och tänkte det är kanske intressant & så slipper man samtalen sen. Dumt att tänka så...

Heidi, förstår att du får en del med tanke på ditt företag. Drygt. Jag tycker det var coolt när du gick in och svarade istället för din sambo :-).

Kram Karin

Elisabet sa...

Hejsan
Jag har en jättebra funktion på min telefon. Kan där blockera nummer jag inte vill ha. Det är toppen.

Karin sa...

Hejsan Elisabet! Tack för din kommentar!
Funkar den funktionen bra? Hur vet du vilka nummer du ska lägga in?

Nu när du kommenterade så påminde du mig om att jag tidigare funderade på att mejla dem och påpeka deras usla försäljningsteknik. Kanske borde göra det.

Kram Karin