söndag 16 januari 2011

Bra minne - men fel

Hälsade på en nyanställd i veckan, och vi presenterade oss. Hörde först inte hennes namn, så hon fick upprepa det: Jaana. Men sen satt det faktiskt där. Jag kom ihåg namnet hennes! Annars är det alldeles för ofta som det slinker ur hjärnan samma stund den andra personen presenterar sig.

Diskuterade just detta sedan med en kollega, hur svårt det är att komma ihåg den andres namn när man presenterar sig. Man är konstigt nog alldeles för upptagen med att säga sitt egna namn, vilket man vid det här laget borde ha pejl på. Så då passade jag på att berömma mig själv inför honom, att jag faktiskt kom ihåg den nya kollegans namn.

Nån stund senare träffar jag chefen och så nämnde jag att jag precis hade träffat vår nya medarbetare, Jaana.
- Diana, säger min chef då.
- Va, undrar jag med ett förvånat ansiktsuttryck.
- Hon heter Diana, förtydligade min chef.
Ooops.

Minnet var bra. Men fel :-).

Inga kommentarer: