tisdag 27 september 2011

Namnbyte

Inför vårt giftermål så pratade vi givetvis efternamn. Och det är väldigt trevligt att ha samma, så vi började där. Och jag var väldigt öppen angående vilket namn vi skulle. Så länge jag slapp heta Karlsson. Vilket var makens namn från födseln. (Vad heter det egentligen? Man kan ju inte direkt säga hans "flicknamn".)

Så nu hade jag varit öppen och flexibel. Kunde tänka mig vilket namn som helst - förutom Karlsson. Och om maken prompt inte ville ta mitt efternamn kunde jag byta - så länge det var ett coolt efternamn. Gärna ett med "von" eller "af", helst både ock. Men jag tvivlar att man får ta ett sånt adelsklingande namn.

Men coolare än Eckemark gick inte att hitta på (eller så gav han upp innan han började fundera).

Så, så fort vi har fått papprena från Socialstyrelsen kommer vi att var Herr & Fru Eckemark (läs Fru och Herr Eckemark...)


P.S. Nån som tycker att jag borde ha bytt från Karin Eckemark till Karin Karlsson??

2 kommentarer:

Modekatt sa...

En väldigt bra karl har du! För det finns nog inte så många karlar som skulle ta frugans efternamn det skulle störa deras ego!

Karin sa...

Fast det har blivit vanligare och vanligare. Brukar kolla bröllopsannonser i tidningarna, och det har verkligen ökat. Tycker att det är skoj att det inte längre är självklart vilket namn man tar.

Kram Karin