tisdag 29 juni 2010

Mus- & flugfångare

I helgen var vi till stugan med katterna, första gången denna säsong. Alltså allra första gången för Morris.

Morris uppskattade inte att åka bil, men Snöstorm var lugn (hon brukar annars bli åksjuk och jamig). Och det bästa var att Snöstorm tyckte det var helt okej att ligga tätt ihop med en småstressad Morris, i samma bur. Hon protesterade inte en enda gång. Otroligt (hon som gärna morrar åt honom så fort han närmar sig)! Och väldigt skönt.

Möss
Snöstorm har alltid varit bra på att fånga möss. Hon har spejat på dem, lurpassat, attackerat, fångat och sedan lekt med dem. Sedan har sambon tagit den halvdöda, plågade musen ifrån henne och gjort lidandet kort för dem.

Men denna gång (vilket är typ 6:e sommaren), så ville hon inte leka med sitt byte. Hon ville äta upp dem. Tog någon smakbit här och där. Nån som blev lite hungrig nu…? Vi har några rester kvar, nergrävda i skogen, i fall nån är sugen…



Flugor
Detta var alltså första gången Morris skulle få gå ut. Vi brukar ta ut kissarna & ha dem under uppsikt (de har sele på sig och så har vi med koppel utifall att). Men Morris första ”promenad”, så valde han istället att stanna inne och jaga flugor. Dörren stod öppen, men han ville inte gå ut. Andra turen så vågade han sig ut – en meter. Men gångerna därefter var han mycket modigare & gick runt och undersökte "sina" ägor.

3 kommentarer:

Heidi.Katfaniljen sa...

Va skönt att det gick bra i buren :-)
Va roligt katterna lär ha när dom får jaga.
Förutom att mössen oftast har mask så är det ju nyttigt att knappra möss. Våra får ibland fodermöss från djuraffären. Dom där som man köper frysta. Mums enligt Eddie ;-)
hehe men nej särskilt hungrig blir man ju inte när man ser dom käka möss.

Sv: Ja snart hoppas jag starta shopen, måste ta kontakt med en massa leverantörer först. Får hoppas banken tycker om min idé och vill låna ut pengar. Både min mamma och sambo tyckte affärsplanen jag skrivit var bra och lät proffsig så jag hoppas den skall impa på bankkvninnan ja ska ha möte med.
Det känns otroligt kul och pirrigt. Samtidigt som man ena stunden har massa självfötroende att det skall gå bra och i andra så känner tvivlar jag på mig själv pgr av mina koncentrations probelm. Men oftast går det ju om man brinner starkt för något och tycker det är otroligt roligt. Sen har jag ju en stark kärlek till katter och mycket kunskap om dom plus kreativ och service minded så det skall förhoppningsvis gå bra det här.
Ingen fara hörre du, jag kan också missa mail ibland och komma ihåg när jag inte sitter vi datorn ;-)

Jobbigt att hon morrar ännu mer. Men hoppas det ändå ger sig med tiden. Feliway kanske skulle kunna hjälpa? Eller hade du testat det?
Kram Heidi

Modekatt sa...

Bläää för oss men mummigt för kissarna med möss! Så söta de är båda två hihihi.
Du har underbara katter du!

Sv: Ja men du ser det gör inte lika ont när man peelat huden & sen epilerar :)
Jag har kört med vaxning nu så hårstråna blir tunnare så ska jag epilera sen.Alltså tortera mig själv!


Ha det bäst massa kramar

Karin sa...

TACK! Va gulliga ni är!

Sv Heidi: Tack för tipset! Det hade jag faktiskt glömt bort.

Har du tagit hjälp av Almi gällande affärsplanen, eller kanske något kvinnligt företagsnätverk som har kurser. Även Arbetsförmedlingen brukar ha kurser i starta eget.

Sv Dhurata: Ja visst är det kul att tortera sig... Skulle ha gjort det nu, men det hinner jag inte. Ska på lite after work. Man får ju prioritera...

Kram!