söndag 15 maj 2011

Pinsamt och snuskigt

Det här måste vara en titel som kan ge en och en annan fundering...

På jobbet har jag irriterat mig flera gånger över att tvålen på toan har varit slut. Antingen har det varit slut eller så har det varit extremt lite kvar, på några av toaletterna. Härom dagen blev jag så sur över att det återigen var slut, så jag beklagade mig för en jobbarkompis.

- Har du tryckt på gummipipen, undrade hon.
- Självklart, svarade jag, och visade hur jag tryckte pipen uppåt.
- Men du ska trycka ihop gummislangen, påpekar hon.
- VA??? Men det går väl inte, sa jag pafft. Det är ju en hård pip.
Det gick.
Och det funkade.


Fast jag kan ju säga till mitt försvar att det inte var så länge sen jag började jobba där. Det är baaara 3,5 år sen...


3 kommentarer:

Kattfamiljen sa...

Inte lätt inte, ibland tar det liksom tid att hajja en del grejer ;-)

Sv:
Ja att byta foder fram och tillbaka är inte bra. Hmm va synd att veterinären inte har bättre koll. Hills är ju proppad med massa spannmål.
Har nog skrivit ut i bloggen nån gång vilka foder jag ogillar men Hills är en av de pgr av sitt extremt höga spannmåls innehåll. Likadant med Royal Canin, Iams m.m
Sen tex friskies och whiskas är ju verkligen ett skämt till foder. Så jag har inga problem med att skriva ut det men vill heller inte få dig att känna dig dålig för du ger Hills, eller någon annan heller som ger något av det jag tycker är skit. Är ju inte lätt att veta särskilt när veterinären rekommenderat det. Tyvärr är veterinärer generellt sett inte alls bra på det här med kattfoder. De är sponsrade av Hills och får föreläsningar av dom och blir itutade massa strunt av Hills.
När våra killar kastrerats blev vi rekommenderade Royal Canin light av veterinären för att de inte skulle gå upp i vikt efter kastreringen men pojkarna mådde riktigt dåligt på det fodret (mycket spannmål) rufsiga pälsar, tovor, mycket spyor och dåliga magar. Sen började jag läsa på om foder och bytte då till Orijen och katterna mådde mycket bättre. Dock har ju Hugo utvecklat allergi mot fisk så därför får vi överge orijen nu. Men de här nya fodret jag hittade verkar ha ett riktigt bra innehåll (80 % kyckling) så nu hoppas jag att den skall fungera bra här hemma.
Katter skall inte äta light, de har bytt ut mer av köttet mot spannmål ist. Katter håller allra bäst vikten på foder utan spannmål. Att ge blötfoder är också väldigt bra så förebygger man urinvägsbesvär. Katter behöver vätska via maten eftersom de inte har en så utvecklad törstkänsla eftersom i naturen får de i sig mycket av vätskan de behöver via sina byten. Mjaus blötmat har bra innehåll utan spannmål och är rätt billigt :-)

Nu mår både jag och Hugo bättre som tur är :-)
Kramar tillbaka

Modekatt sa...

Hahahaha det där är verkligen inte lätt det har hänt mig med, förstår mig inte riktigt ibland på såna där grejer :)

Jo min Alissa får väl vänja sig att ha lite avstånd från mig eller så får jag väl hålla både bebis & henne i varsin arm, hur det ska gå vet jag inte men jag skulle aldrig någonsin glömma bort mina katter pga bebisen( som jag läser att vissa gör, hemskt det där)

Massa kramar till dig & katterna

Karin sa...

Ja visst är det svårt att få polletten att falla ner snabbt :-).

Jättetack, Heidi för dina tips. Ger en hel del att fundera på.

Jag tror det ordnar sig jättebra med bäbisen och katterna. Och risken att du struntar i A & M tror jag är minimal.

Kram!