tisdag 18 november 2008

Lösningen

Rekommendation: Läs föregående inlägg först.

Som jag skrev i förra inlägget så måste Simba gå ner i vikt – rejält. 25% på fyra månader innebär att 1,5 kg ska bort. Men det sker inte genom att han sätts på en svältkur. Nej, svälta får han absolut inte göra, för du får han problem med levern. Han ska faktiskt istället äta rejält mycket, men enbart burkmat. Hittills äter han tyvärr inte så mycket som han ska.

Så för att få honom att gå ner i vikt, måste han motionera mer (vilket kanske inte låter så svårt med tanke på den minimala mängd träning som han utför i dag). Och här har jag kommit på lösningen. Simba är nämligen ganska så social av sig, gillar att vara där man själv är. Han är dessutom mammas pojke, så han väljer att hänga på mig. Med andra ord ska jag nu röra mig mer i lägenheten, gå lite fram och tillbaka. Gärna stanna någonstans där han kan hoppa upp, för enligt veterinären var det ett bra sätt att aktivera sig.

Med andra ord slår vi två flugor i en smäll: Både jag och Simba får motion. Smart, va? I och för sig rör vi oss inte så fort och kanske inte såå ofta heller. Och det beror inte enbart på att jag är bekväm av mig (vilket man i och för sig skulle kunna tro). Nä, Simba är den som tar saker med ro och lunkar hellre än joggar (oj, det där lät verkligen som att jag syftade på mig själv…).

Så om ni ser en person som går fram och tillbaka – i sakta mak – i en lägenhet i Västerås, är det förmodligen vi som är ute på en liten joggingrunda. Kan även vara jag som går runt och klurar på nästa blogginlägg…

2 kommentarer:

Sailing White Pearl sa...

Lycka till på färden genom lägenheten. : ) Skönt att det är den typ av lägenhet som det går att gå runt i så ni slipper gå fram och tillbaka. Jag ser det framför mig. Finns det inte kattsit-ups?

Karin sa...

Hihihi, nä inte vad jag vet.
När Snöstorm sprintar så gör hon faktiskt det fram och tillbaka. Kanske är lika bäst med tanke på hennes fart och kattklor i kombination med parkettgolv... Även om hans klor är värre, så är det nog ingen fara. Han brukar inte komma upp i någon högre fart...

/Karin