lördag 22 november 2008

Såå Kulturella

Oj, så kulturella vi har varit den senaste tiden (och vi är väl inte direkt kända för att vara ”kulturnördar”). Vi startade med lite populärkultur, genom att roas av Magnus Betnér (vilket jag skrev om tidigare, att det var en höjdarshow). Två veckor därefter var det ”riktig” kultur som gällde. Vi var till teatern och såg Othello. Låter väldigt djupt, eller hur? Men det var det inte, det var en kanonföreställning som roade och berörde även oss. Här hade de vänt på könen, de hade alltså gjort så att alla mansroller hade gjorts till kvinnoroller och tvärtom. Så överste(?) Othello är en kvinna som gifter sig med den unga, fagre Desdemon (en ljuv man, en toy boy). Här är det männen som är undergivna kvinnorna och behandlas som objekt, nästan som egendomar. Intressant. Men framförallt en underhållande föreställning.

I går toppade vi vårt kulturella spår genom att besöka ett sportarrangemang. Vi såg höjdarmatchen i bandy där Västerås slog Edsbyn (de två bästa lagen). Det var som att de visste att vi var där och ville visa det allra bästa som sporten kan erbjuda. Man tackar och bockar.

Kom precis på att jag dessutom ser på professionell dans två gånger i veckan. Jag går på danskurser och lärarna är grymt duktiga. Och för att en annan ska kunna hänga med så iakttar jag dem intensivt. Konstigt nog blir inte mina rörelser lika coola och exakta som deras. Hmmm, förstår inte vad det kan bero på…

Så nu har vi nog varit kulturella för en bra tid framöver, och vi kan med gott samvete sjunka ner i tv-soffan och zappa mellan skräpprogrammen…

2 kommentarer:

Sailing White Pearl sa...

Intressant med Othello. Man blir överraskad av hur, som tjej, icke jämställd man själv är. Jag har inte råd att gå på kultur (jag har ju båt) men gjorde ändå ett undantag för Lars Lerins utställning på Waldemars udde på Djurgården. Åk dit! Det tycker också DN Kultur så kolla recensionen. Jag har en kopia av ett av hans verk i köket som gör mig riktigt glad.

Karin sa...

Låter intressant! Visst är det kul att vara lite kulturell då och då. Känns bra som omväxling...
/Karin