fredag 8 januari 2010

Dancing Queen + King?

I julklapp fick jag en dansmatta till Nintendo Wii. På den är det pilar fram, bak, vänster och höger, dessutom håller man en kontroll i varje hand. Sedan väljer man en låt, ungefär som en juke box. I takt med låten visas det på TV-skärmen vart man ska stampa eller vilken hand man ska skaka. Och sen ska det helst se ut som dans, och inte bara en massa kaotiskt stampande och viftande.

Det här är helt suveränt skoj! Jag har nog kört varje dag sen jag fick den (använder den ofta som ett work out pass). Och inte bara jag, utan även sambon som inte direkt är känd för sin dansförmåga... Och vi blir bättre och bättre på det.

Som synes är vi inte ensamma om att gilla dansmattan i familjen. Morris har börjat lägga sig där, inte helt optimalt när programmet är igång eftersom man väljer låt och svårighetsnivå med pilarna, vilka han då ligger på. Morris må vara sötare när han använder dansmattan, men vi är lite mer rörliga…


När man dansar får man lite kommentarer av en mörk mansröst: ”You’re 100 % awesome!” eller ”You’re the bomb!” eller “You’re smoking”. Sedan kan man få de mindre positiva kommentarerna ”Come on, and feel the beat!” eller ”You’re in danger.”.


Utmaning
Vi kopplade upp vårt Nintendo Wii mot nätet. Och helt plötsligt när vi höll på och dansa häromdagen så kom det upp en varning på skärmen. Det var någon utifrån som ville utmana oss! Och det verkade inte som om man hade nåt val. Det visade sig att utmanaren hade lite mer erfarenhet än vi. Det var nog på expertnivån, för det gick grymt snabbt och det var steg i princip hela tiden. Man kan lugnt säga att jag förlorade stort. Jag var så pass dålig att jag inte ens fick köra klart. Strax efter när sambon körde, fick även han en utmanare på halsen. Det gick lika bra för honom som det gick för mig.

Så hur ser det ut? Som dans eller bara en massa kaotiskt stampande och viftande? När man går upp en svårighetsnivå ser det definitivt ut som det senare. Och då är det de mindre uppskattande kommentarerna som man får…

1 kommentar:

Karin sa...

Eftersom jag är ledig i dag har jag kunnat sitta hemma i fåtöljen med datorn i knät och skrivit. Först fick jag Snöstorm i famnen, men hon stannade inte så länge. Sen kom Morris upp och la sig, som var kvar i nån halvtimme cirka.

Det är så himlans mysigt!