fredag 15 januari 2010

URK

Jag pendlar två ggr/vecka till Eskilstuna (från Västerås). Skulle dit i torsdags. Fuktigt och kallt väder hade bildat is på tågens strömavtagare (vilken teknisk kompetens jag har, va…). Så de var inställda. Ersatta med buss. Kom dit 5 minuter innan avgång. En buss åkte precis när jag kom dit(se Fullt, trångt och kallt - vlt). Den var full. Nästa buss? – Vet inte när den kommer, säger Tågvärden, vi går in och väntar för det kan dröja. Det dröjde. I alla fall 20 minuter. Bussen startar och far iväg. Då börjar det.

Färden dit
Man sitter en våning upp i bussen. Relevant, undrar ni? Ja, menar jag. Gungandet förstärks. Och bussen gungar. Och jag börjar må illa. Och inte kan man se nåt av vägen. Jag mår mer illa. Urk. Vi kommer äntligen fram. Skönt! Men. Jag är en halvtimme försenad och jag mår illa. Urk!

Färden hem
Jag sitter på bussen. Innan bussen startar börjar jag messa. Inte smart. Jag vill skriva klart det sms:et. Ännu mera osmart, för bussen hinner börja köra. Bussen tar vägen genom stan. Där är det kullersten. Sedan är det rondeller. Inte bra. Jag mår illa. Denna gång måste bussen ta vägen över Kolbäck. Relevant? Ja, det är en omväg. Istället för 40 minuters bussväg, skumpar vi fram i 1 timme. Urk. Vi är till slut framme. Skönt. Men. Jag mår illa. Mår illa resten av kvällen. Urk!


Brukar jag bli åksjuk? Ofta har jag kunnat läsa när jag åkt bil, del av turen i alla fall. Jag brukar dock undvika det när jag kör…


Ser inte bra ut inför framtiden
Jag jobbar på en högskola och den är uppdelad på två orter: Eskilstuna och Västerås. Eftersom både anställda och studenter behöver ta sig emellan orterna, så har högskolan ordnat med gratis resa däremellan. I flera år har det varit gratis tåg, alla avgångar under terminstid. Super!!

Nu är det slut med tågen. På måndag börjar ett nytt avtal. Tågen ersätts med bussar, 10 avgångar/dag, måndag-fredag under terminen. Undrar hur det blir…?

På tåget har jag kunnat läsa: Perfekt! Jag har ganska ofta (eller i alla fall då och då…), läst jobbmaterial ena vägen. Hmm, undrar om jag kommer att kunna läsa på bussen…?


Så mina funderingar och känslor inför mitt framtida pendlande? URK!

Inga kommentarer: