fredag 19 februari 2010

Pitahaya - Exotisk frukt


Det här är en Pitahaya. Vi tänkte vi skulle prova på en ny frukt. Den var så pass exotisk att inte ens kassörskan visste vad den hette.

Vi gillar att fika, och för att inte välja något onyttigt denna gång (valkarna är nu så pass stora att de har blivit en enda...), så valde vi så kallat naturgodis. Tyvärr blev valet inte det bästa. Pitahayan smakade nämligen ingenting (det är det svartprickiga fruktköttet man äter, med sked). Har nog aldrig ätit något så smaklöst förut. Men den uppfyllde sitt syfte, vi tog ingen chokladbit - den gången.



Nästa gång ska vi försöka hitta Mangostan som tydligen ska vara den godaste frukten i världen (fast svår att hitta i Sverige). Kiwano låter oxå smarrig, dess smak brukar liknas vid "en blandning av gurka, lime och banan". Nåt sånt måste man ju bara testa.


P.S. Visst blev ni nu väldigt impade över mina exotiska frukter-kunskaper? Jag försöker hålla mig ordentligt välinformerad om det mesta i samhället, så jag läser många avancerade forskningsrön från vilka jag insuper mina nya färdigheter. Denna gång hette den vetenskapliga publikationen Buffé...

3 kommentarer:

Heidi,Kattfamiljen.se sa...

Väldigt vacker frukt måste jag säga :)
Haha jag åt läkerol med pithaya smak idag.

Litchi är gott tycker jag :)

Dhurata sa...

Jag håller med!Det var en vacker frukt det!
Jag är så onyttig som man kan vara, äter bara godis & väldigt sällan som jag äter frukt!fattar inte att jag aldrig ändrar på de där dåliga ovanorna!
Hoppas allt är bra med dig katterna/Kramar

Karin sa...

Hejsan Tjejer!

Vi har varit bortresta, varför jag är sen på att svara. Lyckades pricka in snöovädret i Halland, Skåne & Småland på vår lilla resa...

Visst har den ett häftigt utseende, men innehållet var desto sämre. Jag var ju tvungen att visa upp den/de få gånger jag är någorlunda nyttig... Senaste veckan har jag ätit 6 olika tårtor... (jo, det är sant, fast jag åte inte upp dem själv...) Smarrigt!

Kram!