söndag 28 februari 2010

Världens godaste frukt?

Nu har vi ätit "världens godaste frukt", se Pitahaya - Exotisk frukt. Så hur var den? Var den världens godaste?

Utseende utvändigt
Den ser ganska anspråklös ut. Som en omogen passionsfrukt korsad med ett äpple och en tomat (vilken höjdarbeskrivning, va...?).


Komma åt fruktköttet
Det var verkligen inte enkelt. Sambon började med våra vanliga knivar (världens bästa, enligt sambon). Det gick inte alls (ser ni hur han tar i så fingret vitnar?). Han var tvungen att gå och hämta vår japanska såg. Nu funkade det fint. Men ska man verkligen behöva ha en machete hemma?



Utseende invändigt
Inte speciellt tilltalande. De vita klyftorna som ut som en mix av en vitlöksklyfta och en hjärna.

Konsistens
Ganska sladdrig. Påminner om ostron - tror jag. Har i och för sig inte testat det, men det går utmärkt att ha åsikt om det ändå... De större bitarna har dessutom kärna i sig (ungefär som en persika).

Smak
Jodå, helt okej. God, påminner om mango. (Kanske det är därför den heter Mangostan? Ibland slår min intelligens till så hårt så jag dånar...) Men konsistensen och utseendet och dessutom problemet med att få i sig fruktköttet när det är fastklistrat vid en kärna, gör att smaken inte upplevs så bra som den förmodligen är.


Sammanfattning
Världens godaste frukt? Nja, inte direkt.

6 kommentarer:

Heidi,Kattfamiljen.se sa...

Den såg verkligen ut som en korsning mellan vitlök och hjärna haha :P
Nu börjar tänka på den där tecknade serien Pinky and the Brain haha undrar om det är sådär Brains hjärna ser ut *fniss*

Dhurata sa...

Hahaha Heidi har rätt där!Det ser verkligen ut som en vitlök eller hjärna:)
Men jag tror att jag ska prova det eftersom det verkar vara gott!

Ang kattmynta så har jag också hört det men det finns ju inga bevis på att det är skadligt för katten!
Mina katter gillar det speciellt Melissa!

Skrev en lång kommentar innan men jag vet inte vad jag gjorde så försvann den!Klumpigt!
Natti natt & kramis

Karin sa...

Ja, visst gör den? Inte direkt vad man ville se efter allt slit. Dhurata, du kan i så fall få låna vår japanska såg - lär behövas...

Imponerande att du orkade skriva en ny kommentar! Det är vi glada för :-).

Vill ni att jag hellre svarar på era bloggar än här? Har sett att en del gör det (det som är lite synd med det är att man inget fattar av deras kommentarer). Jag är fortfarande lite blogg-ny, när det gäller att läsa andras.

Kram Karin

Dhurata sa...

den kan du beställa på http://eleven.se ;)

Dhurata sa...

ja mig spelar ingen roll var du svarar men det e inte alltid jag läser på kommentarer utan själva inläggen.

Ja då får man nog låna din japanska såg hehehehe!

Kramar från oss till dig med

Karin sa...

Tack! Den japanska sågen ligger här och väntar...