fredag 17 september 2010

Bergsklättring på Cat Bells

Lake District, där vi var för min kompis bröllop (se inlägget nedan), är väldigt vackert. Gröna kullar, höga berg, små vattenfall, vackra sjöar och slingrande vägar. Godis för ögat. Området är därför väldigt populärt att vandra i. Det ville vi oxå. Men man kan inte påstå att varken jag eller sambon är några vandrare, så därför skulle det vara sådär lagom tufft.



Vi anlände till England på torsdagen och tänkte vandra lite på fredagen. Men jag blev magsjuk - dagen innan bröllopet. Så det blev inte mycket med det.

Dagen efter bröllopet så anordnade föräldrarna till de lyckliga tu, en väldigt trevlig och god brunch. På eftermiddagen tog faktiskt sambon en liten walk med en forsande älv som sällskap, medan jag la mig och sov.

Cat Bells
På måndagen hade vi vår chans - och vi tog den. Cat Bells, vid Derwentwater utanför Keswick, hade vi fått rekommenderat, lagom utmanande.


Utmaning
Småregn på morgonen ökade dock under dagen. Regnet fick sedan sällskap av hård vind och dis, och därefter övergick det rinnande vattnet till hagel. Så vår vandring blev definitivt utmanande.
Och på vissa ställen var det verkligen bergsklättring.

Men vi tog oss upp - på båda topparna. På topp nummer 2 var det till och med svårt att stå upprätt p.g.a. vinden.

Men gissa om vi var stolta när vi både kom ner och sedan traskade genomblöta, inpå bara skinnet, tillbaka.

Några som inte hade några problem med klättring var fåren. De stod på de mest brantaste partierna, där man tyckte att de borde hasa ner. Vilket de självfallet inte gjorde (trots att jag gick fram och knuffade på dem..., de bara ruskade på sig och stångade mig nerför berget...).


Belöning
Sedan var vi givetvis värda belöning - Afternoon tea.
Mmmm, smarrigt!

5 kommentarer:

Kattfamiljen sa...

Åh va härligt ni ser ut att haft det :-D du är jättefin i din bröllops outfit.

Sv:
Tipset med blötmaten var om katterna är väldigt busiga på nätterna så skall man straxt innan man går och lägger sig leka ordentligt med katterna och ge dom blötmat. Då går dom flesta katter och lägger sig, tvättar sig lite och somnar sen sött. Ett par timmar i alla fall ;-)
Jag undrar om jag inte har något inlägg där jag samlat lite tips på vanliga problem/okunskaper, skall kika om jag hittar det. Annars får jag väll skriva ett inlägg med det. Menar du kattboken som skulle göras? Tyvärr var det ju inga som kunde när de väl närmade sig träffen att göra boken så jag har lagt det projektet på vila så länge. Troligtvis kommer jag göra boken själv eller med hjälp av kanske en till kattkunnig person. Får se hur det blir, just nu jobbar jag massor med webbshopen, målet är att lansera om en månad.

Kan tänka mig att katterna är gosiga nu när ni hämtat hem dom igen, dom saknar ju oss människor massor när vi är borta. Hihi fast vissa katter blir skitsura när man är borta.

Kram Heidi

Dhurata sa...

Så härlig natur runt om där. Ser ut som ni har haft det jätte trevligt, synd bara att du blev magsjuk.
Åhh afternoon tea, verkligen smarrigt!

Karin sa...

Det var verkligen supermysigt. Och aternoon teet var lika gott som deter ut :-). Kändes verkligen som semester.

Tack!! Kände mig riktigt snygg faktskt. Tur med tanke på att 80 pers tittade en hel del på en ;-).

Kissarna var verkligen supergosiga! Hur mysigt som helst.

Heidi: Varför inte göra en enklare bok, typ häfte, som innehåller praktiska tips?

Kram Karin

Aasa sa...

Vad duktiga ni var och vilket daligt samvete jag fick som lurade ut er pa en sadan strapats. Ni var helt klart vaerda varsitt kakfat du och Andreas efter det aeventyret!

Karin sa...

Hahaha - Åsa, det ska du verkligen INTE ha. Det blev ett jättelyckat äventyr. Det var lagom avancerat för oss. Och vädret gjorde att vi kände oss ännu duktigare.

Vi var väldigt glada över att vi fick det tipset. Annars kanske vi istället hade gett oss på Skiddow.

Och som jag skrev, det gjorde att vi fick gå på världens fest OCH ha semester. Vi var supernöjda.

Kram!