fredag 10 oktober 2008

Borde ge tur

När en svart katt går över vägen, så innebär det ju otur. Om man inte är tillräckligt snabb med att spotta tre gånger över (vänstra?) axeln, förstås. Men vad ger tur? Ja, förutom att gå på K-brunnar. Nog borde det finnas något liknande som korsar ens väg och då istället ge tur?

En dag förra veckan när jag var på väg till jobbet, sprang det en jättesöt ekorre över gångbanan precis framför mig. Och då slog det mig, borde inte det kunna ge en tur? Ekorrar är ju supersöta (vilket jag i och för sig även tycker om svarta katter). Och så ofta springer de faktiskt inte framför benen på en. Så jag tycker att vi kan införa denna skrockfullhet: När en söt ekorre korsar din väg, får du en tursam dag. Eller, vad säger ni?

Om jag fick någon tur den dagen? Nja, det kan man väl inte påstå direkt. Extra tuff dag på jobbet (en riktig blä-dag) och en tråkig löptur på kvällen. Men. Sambon blev föreslagen av sina jobbarkompisar samma dag att kvällen efter (en fredag) bjuda mig på en trerätters middag. Så när fredagen kom åt vi god mat och drack gott fint vin (som jag fick i betalning för ett tal som jag skrev åt en kompis). Och det kan man väl kalla tur?

2 kommentarer:

Sailing White Pearl sa...

Japp jag kan intyga att det är en himla tur att du har en sån toppensambo. Sån är kärleken nämligen - har man en jäkla tur stämmer känslorna för båda. Själv har jag otur och hoppas snart få se en ekorre.

Karin sa...

Ekorren kommer snart, kliandes framför dina fötter och är alldeles bedårande söt. Just när du tror att han är på väg bort stannar han till. Han tittar upp och ser dig. Lägger huvudet på sned och är om möjligt ännu sötare. Du upptäcker att han påminner om nån. Någon du inte riktigt har lagt märke till, men som precis som ekorren lägger huvudet på sned.

Näst gång du träffar på honom, märker du att han tittar på dig och ser dig. Att han är alldeles bedårande söt när han lägger huvudet på sned och ler mot dig. Han ler och du ler tillbaka. Vad är detta, tänker du. Kanske början på något nytt?