lördag 11 oktober 2008

Följa receptet

Härom dagen när sambon läste morgontidningen (=lokalblaskan), skrattade han till. Han läste nämligen ett kåseri. Ett kåseri som inte jag hade skrivit. Jag författar nämligen då och då själv kåserier till samma tidning. Så nu var han alltså otrogen... Om inte mot mig, så mot mina kåserier.

I alla fall så var det en tjej som skrev denna humoristiska krönika, vilken handlade om att hennes man var fysiker och hur det märktes. Hon påpekade hur mannens yrke kunde skönjas i samband med bland annat matlagning. Han följde nämligen receptet slaviskt. Stod det tre pepparkorn så tog han exakt tre pepparkorn. Det roliga var att detta kände sambon och jag igen. Jag har i 10 års tid försökt få sambon att smaka av anrättningen och därefter lägga till en och en annan krydda om smaklökarna så tyckte. "Men det går ju inte. Det står ju inte i receptet.", får man då till svar.

Nu på senaste tiden har sambon dock börjat bli lite "cracy". I stället för att ta fram kryddmåttet alternativt teskedsmåttet, så kryddar han med hjälp av ögonmåttet. Bara en sån sak. Fast det sker mer som undantag än regel, men det visar dock att en förändring är på gång. Fast det där med smaka av för att kunna förbättra smakupplevelsen, dit har han inte kommit ännu. Kanske om 10 år...?

Med tanke på att tidningens kåseri handlade om en fysiker, så kanske man undrar vad sambon har för yrke. Han är ingenjör.

Inga kommentarer: