fredag 31 oktober 2008

Teckningar

Ofta får föräldrar + mor- och farföräldrar teckningar från barnen i present. Väldigt vanligt i samband med födelsedagar. Och mottagaren blir alltid jätteglad.

En kollega till mig har tre teckningar uppsatta i sitt arbetsrum skapade av hans son (2-3 år). Den bild som sonen "tecknade" för ett år sen är faktiskt den som ser ut att ha ett motiv och en innebörd. De han har gjort ett år senare, alltså nyligen, är bara några få streck. Hoppas inte att trenden för hans konstnärstalang fortsätter i samma riktning.

I alla fall. Något som jag funderar på är när bäst-före-datumet är. Alltså, vid vilken ålder är det inte längre gulligt och rart att måla en teckning och ge bort till sina nära och kära. Finns det någon åldersgräns när leende på mottagaren av det konstnärliga alstret, blir stelt och besviket när han/hon öppnar sin födelsedagspresent?

Jag menar, om det inte finns någon sådan övre gräns så skulle man kunna ge bort en egen teckning. För det vore kanon. Det skulle nämligen betyda att min födelsedagspresent till sambon redan skulle vara kirrad...

Och eftersom det ändå är 1,5 månader kvar tills sambons bemärkelsedag, så borde även jag kunna kludda ihop några färgglada streck...

Inga kommentarer: